jueves, 17 de noviembre de 2011

ENTREVISTA A NORBERT TOMÀS.

Ahir, dimecres 16 de novembre, a només 4 dies de les esperades eleccions, ens vam dirigir a les oficines del CONCA (Consell de les arts i la cultura) per entrevistar al director, el senyor Norbert Tomàs, qui a més col·labora amb CiU com secretari general de Cultura. 

Aquests ens va rebre al seu despatx molt amablement i ens va fer sentir molt còmodes durant l'entrevista i vem passar una tarda agradable mentre ell ens parlava de diversos temes, com el funcionament del Conca i la polèmica dimissió dels diputats, la crisi econòmica que afecta al país, las retallades i com no de les eleccions, ens va donar la seva opinió sobre la campanya de Duran i ens va dir qui creu que guanyarà entre moltes altres coses. 

El senyor Norbert va començar parlant-nos dels seus inicis a la política, ja que va començar com afiliat a CiU i a mesura de fer moltes participacions ha aconseguit arribar a on es actualment. També ens va comentar que es dedica a la fotografia i las seves paraules ens van servir de gran ajut i aprenentatge. 
Va ser una entrevista molt llarga, de la qual em recollit el següent:



NORBERT: La meva sorpresa es quan el conseller hem crida i hem diu escolta m'han parlat de tu creuen que pots fer aquesta tasca et crido perquè siguis director general de promoció cultural. 

La direcció general es un honor i sempre et preguntes perquè em cridaran a mi i no a un altre. A partir d'aquí vaig ser director general durant quatre mesos fins que em van demanar que fes aquest sacrifici polític de baixar a dirigir el Conca, que es una pèrdua del càrrec polític, per tant aquí estic com a tècnic i no dirigeixo política cultural, en canvi a la direcció general si. I perquè aquí? no es casualitat, aquest Conca, consell de les arts, va néixer com proposta d'una plataforma d'entitats que volien una certa distanciació de la cultura i de les arts del govern polític.

Jo vaig ser membre d'aquesta plataforma, es més, vaig estar a la primera reunió, jo era dels pioners, vaig estar cinc anys assistint, vaig conèixer totes les entitats i el que es debatia, els pros i els contres perquè això fos neutral, despolititzat i funciones . Vaig ser també membre fundador del consell català de la música i el que va redactar els estatuts, ja que jo me anat implicant perquè crec en això, ja que hi ha una idea de cultura que ha de dominar i ser molt honesta. Però jo en aquesta plataforma ja vaig veure certes manipulacions, efectivament quan es va crear el conca vaig viure des de dins aquestes derives, en fi, això ho he viscut i per tant vaig poder assessorar. 
Malgrat que aquest consell va néixer com oposició al govern de Convergència segons aquesta despolitització (que jo no l'he vist) vaig pensar en establir ponts de contacte. Jo crec que si treballes per l'institució has de ser Fidel al president. Però no se'm va donar la suficient confiança per poder establir ponts i això a generat la dimissió dels diputats. Es una llàstima, però jo el que dic es que amb la llei amb que es va crear aquest conca es va crear una mica el tripartit. Desprès amb l'execució de la llei s'han vist coses d'una llei que no està prou ben feta, per tant genera problemes d'interpretació. Finalment, jo penso que malgrat que es una llei de la qual molta gent diu que es un desmantellament del Conca o que se li treuen poder executius. Jo no penso que sigui així però es la lectura que volen que se'ls entregui. Jo penso que de vegades no tot es basa en las lleis sinó en el lideratge de las persones, i així poder crear una entitat molt prestigiada sempre i quan siguis honest amb la feina que fas i remis en el mateix sentit que el govern. També hi ha d'haver independència gremial, si tens uns consellers que son propers al mon de les arts evidentment comença haver pressió per aconseguir també els seus propis beneficis. Jo des de aquí dins he vist coses que no eren adequades però no les he volgut fer públiques perquè ens em de quedar amb el debat públic que existeix perquè"les misèries te las has de netejar a casa", però com las coneixes las has de millorar encara que hagis de mossegar-te la llengua. Per exemple aquí tenim un problema de repartiment de beques, però no pots oblidar que això es fa amb diner públic i més amb la crisi que tenim actualment. Però jo haig de procurar que això es solucioni i la gent a final de més cobri les seves beques. Jo os recomano que com futures periodistes mai us posicioneu,exceptuant les editorials.
Be jo estic parlant molt, però es per intentar centralitzar una mica el tema I explicar-vos el meu pas al món de la política, la meva visió particular de la cultura i la meva trajectòria. Un cop dit això si us sembla podem començar amb l'entrevista.


LAM: Bé, doncs primer de tot moltes gràcies per aquesta introducció. Seguidament ens agradaria comentar-li que nosaltres ens hem informat de que el Conca es va crear al 2009 per renovar les polítiques culturals i donar més suport a la creació, però amb el convenciment de que les polítiques de foment i expansió de la cultura s'han de mantenir al marge dels canvis de govern. Per tant, concretament quina és la causa de que el Conca no vulgui ser dependent del govern? Quines són les privatitzacions que els posa el govern? 

NORBERT: Aquí s'han fet lectures d'altres arts concils d'altres països del nord d'Europa, Anglaterra, Canada... i per tant copiar un model d'aquest països nòrdics quan som un model llatí no es pot fer ja que aquí la cultura s'entén d'una altre manera. Per tant aquí teniem que fer un invent nou i aquest es el problema actual del conca perquè te poc temps d'existència i encara esta inventant-se. El que passa que de la lectura que es fa de l'arts concils angles, es busca un model i això es el primer error, perquè Anglaterra te un sistema polític diferent al nostre. Llavors quan es parla de d'independència política de la cultura o de d'Independència cultural, dius... qui la de fer? Els propis creadors i artistes han de fer la política cultural? Es com si diguéssim que la política sanitària la fessin els metges i no es així, la política sanitària es fa pels malalts i no pels metges. Vull dir que aquí hi ha el primer problema conceptual, i més quan això es fa amb diner públic. Hi ha una gent que dictamina la política cultural i distribueix els recursos econòmics de diner públic que paguem entre tots i si es fa una política mal feta amb un govern d'una certa ideologia les eleccions el poden fer fora, però que vol dir que hi hagi una societat civil que ningú els vota,ningú els pots fer fora i administren els diners de tots bé o malament. Ara que es cert que segons qui governa a través de l'ideologia condiciona el món de la creació, que es un mon que genera idees i pots manipular l'ideologiade la societat ja que és un espai molt poderós de comunicació, en fi la política no només es idiologia i més ara que el mon ja no esta tan polaritzat com en altres èpoques, per tant aquí hi ha molt a dir. 

Quina és l'estratègia per aconseguir més llibertat? Ho heu aconseguit en aquest tres anys?

Aquí el que s'hauria de fer per començar es un contracta -- programa amb el govern, i encara no s'ha fet, però es que es per aquí per on s'hauria de començar, per exemple el govern pot dir que tenim una joventut desmotivada i que s'ha d'aconseguir que través de les arts trobin motivació professionals i que experimentin, per sentir-se útils i generar feina, per tant las subvencions s'hauria de fer sota aquest criteri. El que no pots fer es que es cregui tant independent que m'invento unes línies de suport totalment contraries a les necessitats del país.
La distancia del braç hauria de ser la distancia entre l'art i el polític, perquè així el polític mai podrà agafar-te del braç i portar-te pel teu camí, es la distancia de respecta, per tant hi ha una independència però hi ha una relació. Aquesta independència s'ha de treballar bé i això es una cosa que no s'ha fet, de fet quan es va crear el Conca es van posar ràpidament

primer has de tenir una visió molt clara del món de la cultura i de que s'ha de fer. I sincerament han quedar moltes coses al tinter. 

Si hi ha entès i confiança amb el govern es pot generar complicitat, hi ha un punt que ara s'està negociant amb els partits polítics es que tot hi que el govern dongui directament les subvencions ha de tenir un control, i auditoriesdes de el sector i llavors a la llei es poden regular las maneras de control sempre que es tingui un coneixement clar del que li passa al sector.

El conca ha de vetllar per tota Catalunya per tant no només ha de ser un pols amb la Generalitat sinó que s'ha de tenir aquesta visió global desprès els contractes programes que te el govern amb diferents institucions, com funciones el contracte programa generalitat-liceu, generalitat TCN... Tot això algú que ho pugui auditar i fer informesaixò son tasques de control . Aviam en ultima instancia fer la cultura totalment independent de la política es una fal·làcia i a més a més s'ha demostrat.
En quests 3 anys hi ha hagut propostes per part del planari que van intentar reformular el sistema d'ajuts amb bones intencions, el problema es que ha fallat el mecanismes de las idees dels consellers perquè el planari no coneixen l'administració des de dins i hi han una sèrie de condicionants en la gestió que s'ha de conèixer perquè tot flueixi bé. Per s'han generat problemes, per exemple una cosa que ha passat aquest any i es molt significativa: l'any que hi han menys diners per donar subvenciones ells amb tota la bona bé han volgut donar-les a molts mes creadors emergents, l'any que hi ha mes diners han repartit a molta mes gent i per tant la dotació a cadascú d'ells ha sigut mínima i molts han vingut a retornar-nos els diners perquè no podíen dur a terme la seva creació. 



LAM: Quins canvis a suposat per el Conca el canvi de govern de PSC a CiU?



NORBERT: El govern per poguer canviar coses del conca ho havia de fer per llei perquè el conca es una lleiaprovada pel govern, no esta fet des de la conselleria i per tant això es una proces molt llarg. Per tant quan es va anunciar aquest canvi legislatiu els altres no volíen que es canvies la llei però si el govern de majoria ha decidit que la cultura es com es els altres ho han d'acceptar. El canvi de color doncs si afecta, però fixeu-vos una cosa el consell de cultura de Barcelona que es un model molt diferent hi ha un equip que representa tota les entitats cultural de bcn i una executiva on el president ara de convergència ha canviat el canvi de color però no de diputats. Per tant, per concloure jo crec que hi han models, fórmules i maneres el que passa es que jo crec que hi havia molta ideologia al darrera. 


LAM: Quins són els principals objectius del Conca? Li agradaria remarcar alguna reforma concreta prevista pel 2011?



NORBERT: Els objectius principals son els que marca la llei, tenim una funció d'assesorament per tan s'hauran de fer estudis per treure conclusions i fer informes que puguin ser decisius per les polítiques culturals, però a mes li otorgarà funcions de totelatje i autoria, per tant hi ha molt desenvolupar i els límits ja es veuran, seguiràorganitzant els premis nacionals de cultura, aquestes son les funciones que tindrà. 

Com veig el 2012? doncs be ara estem en un procés de transició, s’aprovarà la llei òmnibus que es la que canvia el Conca , a partir d'aquí el govern haurà d'anomenar els nous consellers, però pel que fa al planari no el tindrem fins a finals de febrer o principis de març, l'any haurà començat i els pressupostos estaran aprovats, amb aquestpressupost s'haurà de reorganitzar el personal i les seves funcions, serà feina meva a partir de les voluntats del planari. L'any que bé farà els premis nacionals i un informe anual de la cultura que ho marca la llei, en fi, els estudis de com articula lasauditories, de si treballa amb experts, amb gent externa que pugui ser mes eficaç en algunes coses, no duplicar serveis etc. Ja que potser amb menys pressupost i menys gent però es pot fer molta feina.



LAM: El dilluns passat va ser anunciada la dimissió de deu membres del Conca perquè s'oposaven a les lleisòmnibus que impulsa el govern. Concretament que pretén el govern amb aquestes lleis òmnibus que fan que el Conca estigui en desacord? Personalment, que opina vostè d'aquestes lleis? Com tenen previst solucionar la manca d'aquests diputats?



NORBERT: La llei òmnibus canvia moltes coses però bàsicament es una llei d'utilització i agilitat administrativa. 

Tenia una direcció general de promoció cultural, una de patrimoni, una de cultura tradicional etc. Peró una mica descordinat tot, per exemple amb las subvencions el que s'esta fen ara es una "finestreta única". Per tant aquesta llei aplica molts organismes i aquí el que passa es que molts partits del planari el que volien es que això es discutís apart per fer mes soroll i debat. Perquè sota el meu punt de vista, si es fa una llei per cada cosa això no acabariamai, per tant la llei òmnibus l'objectiu es anar ràpid i simplificar els tràmits.
El planari dimiteix perquè no esta d'acord però per que ells tenien molt clar que el volien era primer administrar els recursos econòmics però inclús hi havia una idea originaria que els primers que van entrar aquí pretenien que aquest conca substituís al cent per cent la conselleria de cultura i no sé si us imagineu la gran bogeria que es aixo. Van haver moltes mogudes de les quals mes val no parlar. Per tant, han dimitit tots menys un, perquè inicialmentno volien dimitir tots però una mica aquella sensació de que si em quedo jo sol tindré menys força, però ja us dic que personalment m va be que s'hagi quedat un aquí perquè així tinc algú amb qui compartir les responsabilitats. Ni havia un que volia dimitir feia ja bastants mesos però no el van deixar perquè si un hagués dimitit pel seu compte al endemà la premsa s'escandalitzaria, i si seguisin dimitint un a un en cadena la premsa no sabria ben benperquè ho feien. Fet en bloc te mes força perquè tots rivalitzaven amb el conseller.



LAM: Canviant una mica de tema, com veu les eleccions generals del 20-N? Qui pensa que guanyarà i perquè?



NORBERT: Jo seré sincer, quan em venen companys de partit i em diuen: si tinguéssim tants escons nosequé, siaugmentessin tants nosequé... jo els contesto que ni idea.

Mai m'ha interessat perquè tinc el cap amb altres coses per tant em remeto al que diuen les enquestes, i que a més al partit es comenta, a veure sembla ser que convergència no quedarà en mal lloc però el PP pujarà molt, perquè el que esta fent es aconseguir vots que venen traspassats més del PSC. Que tindrem al Rajoy? Segur! perquè a més quan els mitjans ja ho diuen tant clarament ja es fa una bola, et diré una cosa jo quan estava aquí a les eleccions generals en que va guanyar convergència aquí al govern mesos abans molts periodistes ens deien: com que ja governareu digueu clares les coses. I llavors nosaltres teniem la consigna de dir no ho donguem per guanyatperquè sinó baixarem la guàrdia, perquè això ja va passar a unes eleccions anterior son el mas es pensava que guanyaria i no va guanyar. Es a dir, ja em tingut una derrota amarga per tant nosaltres a treball fins l'ultim dia, no tenim res guanyat, em de ser prepositius i no pensar únicament en els vots. Demostrar que creiem en les coses i que les fem.


A més a mi m'agradaria destacar que no es necessària tanta polèmica de les retallades com s'està fen perquè jo crec que la ciutadania a entès molt be el missatge, l'economia i com s'han d'organitzar les coses, desprès hi han evidentment reivindicacions gremials. Jo ja ho es dic que quan vaig entrar a la direcció ja vaig trobar un munt de deute heretats i clar a qui dius es que no puc retallar un 15% quan dec un 20% del pressupost aprovat l'any anterior. Això una, i l'altre es que el govern no sap si a final de mes pagara segurs, es que clar des de aquí dins viure això es molt bestia perquè podiem estar en el cas de Grècia en qualsevol moment. 

Que en penso? Doncs que hi ha aquesta conjuntura, guanyarà el PP. Tan de bo Convergència pogués ser decisiva en coses a Madrid perquè sempre s'ha demostrat quan es decisiva Catalunya guanya i quan no ho es hi perd, i aquí Catalunya estem molt mal tractats. 

Jo he viscut un tema molt d'aprop pel que fa a la direcció de biblioteques, el consell general donava uns diners per comprar llibres a les biblioteques, llavors el pressupost el doblava el ministeri, però la Generalitat no podia posar tant diners i en el moment de reclamar-los ens van dir que com que Catalunya no compleix el pressupost i te mesdèficit em fet una llei que fa que nosaltres no haguem de subvencionar projectes culturals a Catalunya. Llavors aquesta subvenció per la compra de llibres del país no us arribara i com que no us arribara o repartirem amb les demès comunitats. O sigui Catalunya paga més diners que ningú i a sobra em de repartir uns diners que no ens retornen? 



LAM: Ens podria explicar quina es la seva vinculació amb CiU de forma més específica?



NORBERT: Doncs mira estic al secretariat de cultura. 

Convergència te uns polítics de primera línia que van a tots els congressos a fer tota la feina ideològica iestratègica de partit, jo no estic en aquesta esfera, jo estic amb un secretariat simplement assessorant en cultura. Per tant m'han donat aquest càrrec, primer de polític i desprès tècnic. Però clar jo tinc contacte directa amb els diputats, la conselleria i la secretaria general. La meva relació amb el partit es propera a la direcció, o sigui jo puc interlocutar doncs am l'Oriol Pujol, amb Felip Puig... tot i que abans teniem una relació més propera perquè ara pel fet de governar cadascú té més feina. 
També m'agradaria que tinguéssiu en compta que no tots els membres del partit comparteixen ideals perquè per exemple jo defenso molt el tema de drets d'autor, no de les GAES, això es un altre tema, però es clar dins del partit em hagut de posar en comú idees divergents. Clar som una família molt gran, penseu que té 50.000 militants i hi ha de tot, per tant no es tant compacta com pot ser esquerra republicana que al ser un partit més petit la ideologiaestà més compartida. Però en fi, a Convergència tenim un substrat de sentit de país, de catalanisme. 



LAM: Que li sembla el programa electoral que ha presentat Duran i Lleida? Que afegiria o eliminaria pel que fa al'àmbit cultural?



NORBERT: Uf... Clar durant es d'unió, per tant del que jo conec de cultura que es la meva matèria doncs es que aconvergència es treballa mes perquè som mes prepositius i es mes el secretariat de cultura dins de convergènciaes un dels secretariats que s'ha pres com exemple de capacitat de treball i de secció modèlica. Però clar, hi ha aquesta diferencia que jo quan he volgut saber coses del programa de cultura d'Unió he sabut poc perquè ell son menys i menys prepositius. Per tant de l'únic que puc opinar es del que se d'ells de cultura i de altres aspectes se m'escapaven una mica. Peró en termes generals em sento molt ben representat pel Duran i a més em satisfà molt que es dels polítics mes valorats a nivell d'Espanya, per serietat per coherència perquè es una persona moderada en el debat, ja que el no ens agrada als ciutadans són les picabaralles polítiques, l'atropellament i la falta de formes. Per mi aquest es el valor dintre de les dificultat ja que encerta la futura política tant condicionada pel panorama mundial que hi ha jo compadeixo al que hagi d'estar al front de tot això, farà el que podrà però com a mínim que hi ha confiança i serietat amb la ciutadania. Jo crec que el que falta ara es una gran unió i sentiment de país, perquèla situació es molt greu i per tant com sortir de la crisi? No tant traspassant diners a un i altre sinó creant riquesa, per tant treballant i generant. 


LAM: Bé doncs això es tot, moltisimes gràcies per el seu temps i la seva col·laboració. Molta sort!





Laura, Mariona, Adriana.

No hay comentarios:

Publicar un comentario